Εφοδιασμένος με έναν κινητήρα που η ειδική ισχύς* του αγγίζει τους 153 HP ανά λίτρο κυβισμού, ο δυνατότερος εξωλέμβιος της γκάμας Mercury Verado με τον κωδικό R είναι γεγονός. Ο νεοσχεδιασμένος αυτός κινητήρας αποτελεί όχι μόνο της κορωνίδα της γκάμας ως ο ισχυρότερος εξωλέμβιος κινητήρας παραγωγής της Mercury αλλά παρουσιάζει και την υψηλότερη αναλογία ισχύος- βάρους σε σχέση με τον 4χρονο ανταγωνισμό στην κατηγορία του. Αυτό επετεύχθη χάρη σε ένα αριθμό βελτιώσεων στο ήδη αποδεδειγμένα αξιόπιστο και δυνατό μπλοκ με κυβισμό 2,6 λίτρων της σχεδιαστικής πλατφόρμας των κινητήρων Verado.
*Η ειδική ισχύς, γνωστή ως μέγεθος στους μηχανικούς, εκφράζει την ισχύ ενός κινητήρα ανά λίτρο κυβισμού. Κατά συνέπεια μας δείχνει με μία ματιά πόσο δυνατός και καλοσχεδιασμένος είναι ο κινητήρας π.χ ένας κινητήρας 300 HP με κυβισμό 3 λίτρα=3000 cc θα διαθέτει ειδική ισχύ 100 HP ανά λίτρο ενώ ένας 800cc των 50Hp θα διαθέτει (1000cc x 60 Ηp)/800cc =62,5 Hp/lt. Ο υπερσυμπιεσμένος Verado 400R διαθέτει ειδική ισχύ 153 HP/lt !!! τη στιγμή που οι περισσότεροι ατμοσφαιρικοί 4χρονοι εξωλέμβιοι κινούνται στην περιοχή μεταξύ 60 - 70 Hp/lt.
Αυτή η εξελιγμένη σχεδιαστικά μονάδα παραγωγής ισχύος, σχεδιάστηκε με σκοπό να υποστηρίξει ως μονάδα πρόωσης την τελευταία γενιά ελαφρών σκαφών υψηλών επιδόσεων σε μία ευρεία γκάμα, όπως ταχύπλοα πολυεστερικά και φουσκωτά, σκάφη με γάστρα που διαθέτουν βαθύ V και σκάφη κεντρικής κονσόλας.
Ο νέος 400άρης κινητήρας διαθέτει μία εξειδικευμένη ρύθμιση και χαρτογράφηση στον εγκέφαλο του κινητήρα για μεγιστοποίηση των επιδόσεων, σε συνδυασμό με ένα νεοσχεδιασμένο σύστημα εισαγωγής νωπού αέρα με σκοπό την βελτίωση της ροής του εντός του κινητήρα για αυξημένη ιπποδύναμη και ροπή. Η χροιά του ήχου εντός της εισαγωγής του αέρα έχει βελτιωθεί και δίνει χαρακτήρα στον κινητήρα με παράλληλη μείωση του θορύβου.
Ο νέος υπερσυμπιεστής είναι πια υδρόψυκτος επιτρέποντας την περαιτέρω μείωση των θερμοκρασιών συμπίεσης ενώ παράλληλα επιτυγχάνει αυξημένη πυκνότητα αέρα έτσι ώστε να μπορεί ο κινητήρας να αποδίδει απαράμιλλη ροπή και κορυφαία ιπποδύναμη σε όλο το εύρος στροφών, από τις χαμηλές έως και το όριο των 7000 rpm.
Ένα σύστημα ηλεκτρονικής ανίχνευσης κρουστικών κτύπων από ανώμαλες καύσεις (πειράκια) εξασφαλίζει την λειτουργία του κινητήρα ακόμη και με βενζίνη 95 οκτανίων ( προτείνεται βενζίνη 98 οκτανίων για τις βέλτιστες επιδόσεις) όταν δεν υπάρχει διαθέσιμη βενζίνη υψηλών οκτανίων.